onsdag 15 juli 2015

Svar till Ann-Sofie.

Jag fick en förfrågan här på bloggen hur man går tillväga om man vill ta katter eller hundar från Kreta till Sverige.

1.Djuret ska vara chipmärkt. Det gör man hos veterinären
2. Man måste vaccinera djuret mot rabies. Jag gick in på jordbruksverkets hemsida och kollade upp att det vaccinet som mina katter fått var godkänt enligt jordbruksverkets bestämmelser. Görs hos veterinär.
3. Jag fick skaffa pass till mina katter också hos veterinären.
4. Fem dagar innan resan skulle de avmaskas och få medel mot ohyra i pälsen. Detta ska också skrivas in i passet av en veterinär
5. Till sist skaffade jag en godkänd bur.  Den ska vara godkänd enligt flygbolagets bestämmelser. Vi åkte med Norwegian. Charterbolagen tar inte med sig djur. Jag valde att ha dem i lastutrymmet eftersom de var två. Annars kan man ha en liten bur i passagerarutrymmet. Gå in och läs bestämmelserna för detta.
Incheckningen gick lätt för mig i Chania men där inträffade en komisk sak. En av personalen frågade mig om katterna var syskon eftersom de åkte i samma bur. Inte lätt att svara på eftersom de är födda som vildkatter. Det som borde vara viktigt är väl ändå om de kommer väl överens Mina är väldigt fina mot varandra och jag såg när jag hämtade ut dem efter flygturen att de låg tätt intill varandra.

Oliver, min sons katt.

Sedan var det bara att hämta ut dem vid specialbagage och besöka tullen för att få dem godkända.




Lycka till och hoppas att allt går bra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar