måndag 15 maj 2017

Daratso by och mera från Kreta.


Barbro och jag bodde hos Ilona i hennes uthyrningsdel, nära torget i Daratso.
Ilonas fina lilla hund Asperini blev vår kelgris under veckorna vi bodde där. De morgnar när Ilona hunnit iväg till jobbet innan vi vaknade hörde vi en liten vovve som ville komma in till oss och det fick hon gärna. Det bästa hon vet är att sitta i knät och gosa. Barbro funderar på att skaffa hund och hon blev väldigt förtjust  i Asperini  så hon frågade Ilona om hon inte kunde få ta med henne hem. Där blev det naturligtvis stora  NOBBEN. Det är något speciellt med gatuhundarna som blir räddade till ett bra liv. Svårt att säga vad det är men de verkar så extra kloka och kärleksfulla.





Det blev några bussresor in till Chania.
Samma dag som vi skulle åka till Kreta såg jag att Helena skrivit på facebook att hon var på Kreta. Helena och jag var klasskamrater och bästisar när vi gick på läroverket i Västervik och vi har inte setts på drygt 50  år. Vi hittade varandra igen på Stay friends och blev sedan facebook vänner. Nu skrev jag till henne och föreslog att vi skulle ses. Sagt och gjort. Vi var lite oroliga att vi inte skulle känna igen varandra. Bara några kilon och några rynkor fler men visst kände vi igen varandra.
Vi sågs tre gånger  under veckorna och kommer inte att tappa bort varandra igen har vi bestämt
 Helena till vänster och min reskompis och väninna sedan 40 år, Barbro till höger.

På torsdagen träffade vi andra vänner för lite strosande och handlande i affärerna i gamla delen av stan . Det vill säga vi kvinnor medan männen anslöt när det var dags för middag.




Skål  på dig Timo! Resten av gänget är Anita och Björn,  Barbro, Helena och jag.

Fortsättning följer.......

                                Kram från mig.        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar