fredag 12 september 2014

Gamla delar av Chania.













Som ni har märkt tidigare tycker jag mycket om de gamla delarna av Chania. Under turistsässongen är gränderna fulla av turister som flanerar och besöker de många små affärerna med mängder av olika varor. Här ligger också många bra tavernor. De är många och jag har bara besökt väldigt få av dem.

I går var det marknadsdag och där träffade jag en väninna som har bott här i många år men som nu är tvungen att arbeta i Sverige mesta delen av året. Hon berättade att serveringspersonalen, kypare tex tjänar bara 4 euro i timman här. Försök att klara dig på det om du kan! Jag undrar hur många svenska ungdomar som skulle jobba för det. Inga!

Här är det bara att köpa läget eller ta sig till andra länder för att arbeta. Jag vet flera familjer där kvinnan kommer från Sverige som har flyttat till hennes hemland med allt vad det innebär.

Ja, det är tufft för många här på ön.
För oss andra lyckligt lottade som har arbetat i Sverige och har en pension att falla tillbaka på är detta paradiset med solen havet maten och människorna.

Jag ska bara berätta en liten fin historia om vad som hände mig en helt vanlig dag. Jag stod utanför Lill Inka matbutiken och väntade på en väninna då såg jag i ögonvrån hur personalen höll på att dela en stor melon i skivor. Tänkte inte mer på det men så plötsligt knackade någon mig på axeln och gav mig en skiva av melonen. ÅH. så gott det smakade i värmen. Många greker är så här trevliga totalt utan anledning. Bara SÅ härligt.

Kan man annat än trivas så säg?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar