tisdag 10 november 2020

Höst,

Det blev en väldigt annorlunda vår och sommar  för många av oss. Eftersom jag har flera kroniska sjukdomar har jag varit väldigt försiktig och bara umgåts med likasinnade eller utomhus. Som tur är har vi vårt lantställe med en stor tomt. Det har blivit mycket fikande och även någon middag med släkt och vänner utomhus. I vår lilla lägenhet i Göteborg har vi bara tagit emot Daisy (Johannas härliga hund ) som vi gärna umgås med.





Våren kom långsamt i år och som jag njöt av den fina skira grönskan på mina promenader och cykelturer. I de nyförskaffade odlingslådorna  kunde vi skörda spenat. sockerärtor och rödbetor. Flera örter prunkade också i lådor och rabatter. Vi fick tre tomatplantor av goda vänner och vilken utdelning det blev. Små söta orangeröda randiga, Vi hade tomater långt in i oktober och delade med oss till grannen Per som för övrigt blev strandsatt i Spanien under våren. Han kom inte hem på grund av Coronan och att Spanien hade lockdown.




Under sommaren upplevde vi en lättnad i smittspridningen och då passade vi på att göra saker som vi inte vågat tidigare. Besök på Uddevalla museum. Kräftskiva hemma hos vänner och så några middagar ute på restaurang. Även några middagar på landet utomhus. Det blev också många och långa cykelturer i Lerkils närområde. 

Tråkigt nog ändrades det till hösten och smittspridninen tog fart igen-



.Många länder har stängt ner nu igen då vi är inne i en andra våg. Här i sverige har vi fått allvarliga restriktioner. Nu betonar alla myndigheter att det är skarpt läge och att vi ska bara umgås med de vi lever med. Inte åka kollektivt om vi inte måste. Inte handla. Vi beställer hem mat. De som kan ska jobba hemifrån. Stanna hemma utom promenader med avstånd till andra personer. Det skulle ju gå bra om alla brydde sig. Tyvärr verkar en del inte tro att de kan drabbas eftersom de är unga och tror att de inte blir allvarligt sjuka. Fel, fel fel. det har visat sig att de också kan bli allvarligt sjuka eller tom dö även om det inte är så vanligt.

Hittills har över 6000 personer dött av Covid19 här i landet. Förfärligt! Alla har bestämda åsikter va det beror på men jag väljer att ligga lågt. Jag undrar bara varför alla andra länder väljer en annan strategi än Sverige gör????



Just nu har jag en kreativ period. Jag syr gardiner, ramar in tavlor syr draperier och stickar och virkar och planterar sticklingar. Det gäller att hitta på saker att göra för att inte bli deprimerad när mörkret och corona kom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar