söndag 18 augusti 2013

Kretaliv

Först lite om resdagen.
Jag hann både med ett besök hos frisören och middag för Johanna som fyller år i dagarna. Vi hade en mysig stund tillsammans innan vi åkte gemensamt ut till Landvetter. Nu är det deras tur att ha både bil och hus tills H kommer tillbaka.
Resan gick bra och vi var bara 14 personer + personal ombord. Vi kunde sträcka ut oss över tre säten och slumrade från och till.
Vi flög över ett rejält åskväder och det var lite speciellt att se åskvädret UNDER oss, blixtrarna som lyste upp molnen. Även Athen  denna 5 miljoners stad var maffig att se från ovan.

När vi lyfte var det 15 grader och spöregn och när vi landade hade vi 24 grader klockan halv fem på natten.
Värmen och den alldeles speciella lukt som finns här slog emot oss när vi steg ur planet. Det kändes hemtamt och välkomnande.

Gårdagen ägnades åt till att packa upp och komma i ordning. Vi kom inte i säng förrän vid åttatiden på morgonen och somnade gott och sov till klockan ett trots cikadornas oväsen.

Badat har vi naturligtvis gjort idag i stora vågor i ett 25 gradigt vatten. Hur härligt som helst.

Nu sitter vi och grannen Gitte och väntar på att middagen som står i ugnen ska bli klar. Det blir ugnspotatis med squash en massa goda grekiska örter och lax. Gott.

Lite bilder från dagen.

På väg till stranden passerar vi det här huset med fint läge.

Det lilla kapellet i Kalamakihamnen.

Här bor några riktigt fint nära Kalamaki stranden

I bakgrunden ser man Akrotirihalvön.
Alla bilderna tog jag  runt Kalamakistranden under dagens badtur.

Vår frukostplats. Matskålarna tillhör lilla Kärlek som Gittes katt heter. Bara han får äta på vår balkong och då bara när vi är hemma. Alla andra vildkatter får dagligen små duschar av oss för att så småningom försvinna härifrån.