torsdag 8 augusti 2013

Vackra Kreta.


Några bilder från förra årets rundresa på ön.



Vet någon vad den här blomman heter?


Utanför Agios Nicolaos.

Jag står på Spinalonga och tar bilden  in mot land.





Jag sitter på en taverna med fantastiskt läge. Eller hur? 


Östra Kreta


Ett annorlunda ställe på vägen ut mot palmstranden Vai.



Bilden är tagen från en klippa vid Vai.




Kan man annat än att älska en ö som är så vacker. Begrunda då också att verkligheten överträffar alltid ett foto.

Om en vecka åker vi men först ska jag riktigt rå om mina små godingar, barnbarnen.

2 kommentarer:

  1. Lite om trädet och blommans historia i Thailand där denna växer överallt:

    Trädet hette tidigare Lantom men ingen thailändare ville plantera det p.g.a. namnet som var så negativt. Lantom betyder ungefär "ofantligt stor sorg". Ingen ville ha det hemma på gårdsplanen!
    En av de thailändska prinsessorna tyckte att det var synd, hon tyckte blommorna var så underbara så hon tog tag i saken och såg till att trädet fick ett nytt, mer positivt namn. Det fungerade. Leelavadee, som trädet nu heter, sprider sin glans överallt i landet - till mångas stora glädje.
    Tur att det finns prinsessor som kan ta tag i saker och ting, haha.... Jag vet ju inte om trädet heter likadant i Grekland. Troligtvis inte.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken fin historia. Jag tycker att blomman är så vacker och för mig är det Asien eftersom jag såg många när vi hälsade på Er. Blev förvånad när jag fick se den på Kreta. Skall prova att ha den i kruka. Kram

      Radera