lördag 5 oktober 2013

Kasper och Jesper.

Kommer du snart Matte?
Sedan jag kom ner hit i augusti har jag tagit hand om grannens katter. Hon åkte själv hem till  Danmark.  Jag trodde att det rörde sig om högst två månader men nu ser det ut att bli betydligt längre.
Det handlade om två små kattungar på ca 4 månader.

Den ena pigg och frisk trodde vi och den andra som jag själv tog mig an låg svårt medtagen några meter utanför vår balkong och hostade som den värste storrökare. Han blev bara tunnare för varje dag och till sist stod jag inte ut utan matade honom och det visade sig att han hade god aptit trots sjukdom.
Efter någon vecka visade även den friske symtom på sjukdom. Vi beslutade att ta bägge två till veterinären och det visade sig inte vara det lättaste eftersom den sjukaste inte var tam.
Väl hos veterinären konstaterades att de bägge hade kattinfluensan och bägge hade angrepp på lungorna. Antibiotika injektioner och olika medel mot öronskabb och annan ohyra i pälsen.
Veterinären kunde inte säga vad utgången för den vilde skulle bli. De närmaste dagarna var kritiska.

Vi hade inga bra namn på de små liven men en av grannarna kom med ett bra förslag Kasper och Gäsper.
Så blev det. Kasper är den tame och Gäsper den vilde.

Allt fortlöpte väl och båda piggade på sig, men så fick Kasper besvär med ögonen och dags för veterinärbesök nummer två. Ögondroppar två gånger dagligen.

Efter två veckor var det dags igen att träffa veterinären nu för vaccination mot kattinfluensan.
Vi fick bara med oss en katt den här gången för när jag försökte fånga Gäsper blev han helt vild som den vildkatt han fortfarande är. Trots att han kommer in och sover hos oss på dagarna och vågar ligga ijämte mig i soffan så får jag bara klappa honom lite när han äter.

Så var det dags igen. Kasper blev dålig, nu i magen och ville inte äta. Lite angrepp i lungorna. Besök nummer fyra hos veterinären. Mera injektioner och nu får han inte träffa andra katter innan han får vaccination nummer två i mitten av den här månaden.
Tur att han är en ovanligt klok katt för han anammade direkt att gå på lådan som jag i all hast fick fixa.

Nu har jag en vildkatt som blir vildare för varje dag eftersom han inte får komma in längre.Jag har gett upp hoppet om att han kommer att bli tam för han har sin vildkattfamilj som han är hos. Dessutom finns det katter så att det räcker sedan tidigare här i byn.
Lite om dagens situation.
Kasper har ingen aptit alls utan jag får mata honom. Han är väldigt tillgiven och vill helst vara nära mig hela tiden och han sover tätt intill mig utom när han tycker att det är kul att busa lite oftast mitt i natten. Det är som att ha en bebis i huset med passande och nattliga matningar.

Eftersom jag har ett stort hjärta för djuren och då främst för de som lider hamnar jag lite då och då i situationer som jag egentligen inte valt helt själv.

Nu med facit i handen skulle jag naturligvis ha tänkt efter ordentligt innan jag svarade ja på att ta hand om katterna. Kunde inte i min vildaste fantasi inte föreställa mig att det kunde bli så här.

Nu vet jag vad det kan innebära att ha katt i ett land med mycket vildkatter som bär på diverse sjukdomar som vi inte har i Sverige.

Som avslutning vill jag ända säga att jag haft mycket glädje av de små gynnarna

Slutet på den här historien har vi inte sett ännu eftersom jag börjat visa symtom på allergi.

Det blev en lång historia och nu ser jag fram emot och hoppas på att riktiga matte kommer ner snart.

Ha en fin helg var du än befinner dig.

Vädret:  18 grader, molnigt och lite vind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar