onsdag 9 juli 2014

Middagar.

En av våra grannar är mycket intresserad av att fiska. Nu hade han varit ute och dragit makrill och fått flera hundra. På lördagen bestod vår middag av nyfångad småmakrill färskpotatis och spenat , så ljuvligt gott och svenskt.
Vi fick också torskrygg. Den tillagade jag i båten. Fisken tillagar jag enligt följande:
Jag kokar upp vatten i en kastrull med lite salt och peppar.
När vattnet kokat upp tar jag bort kastrullen från plattan och lägger försiktigt ner fisken.
På med locket och vänta i 12 minuter.
Ta upp fisken som nu är klar att ätas.
Jag gör alltid så här och det är det absolut bästa sättet enligt mig och någon TV kock( jag minns inte vem ) som lärde ut det här i ett av många matlagningsprogram som visats på svensk TV.
Till fisken serverade jag givetvis färskpotatis bacon, champinjoner, lök , tomater och skirat smör. Till maten är det gott att dricka rödvin.
Låter lite konstigt att dricka rödvin till kokt torsk men jag lovar att smakerna gifter sig. Det är för övrigt ett uttryck som jag är urless på efter att ha hört det till leda i just matlagningsprogrammen.





Söndagen var en fantastiskt fin sommardag och att sitta i sittbrunnen i båten förhöjde kanske smakupplevelsen en smula.



Måndagen blev det matjesill i olika former med samma tillbehör som till midsommar. Till efterrätt åt vi också jordgubbar med grädde.

Jag tycker väldigt mycket om fisk och måste lära mig att tillaga den fisk som även finns på Kreta.
Bilder kommer så småningom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar