måndag 5 januari 2015

Stormen Svea och födelsedag.

Det har blivit en hel del springande i affärer sedan jag kom hem. Lite nya krukväxter för de gamla såg jag inte ett spår av när jag kom hem. Säger inget om det för det är alltid jag som har skött dem tidigare. Nu tronar nya och fina i fönstren. Dessutom har jag tagit skott på blommor jag hade på Kreta. Nu får vi se om de överlever här i kalla norden.
Har fått komplettera garderoben lite med tex ett varmt underställ. Mitt gamla nötte jag ut på Kreta. Det behövdes under kalla råa dagar.

Stormen Svea drog in över västkusten och det var klass 2 varningar utfärdade. Nu blev det inte så farligt  som man hade trott. Man nedgraderade till klass 1 varning redan innan den drog in över kusten.
Dagen efter i fredags åkte vi ner till Lerkil för att kolla att båten låg kvar där den skulle och att preseningarna inte hade blåst bort. Allt var OK men det var inte njutbart att promenera i blåsten.
Så här såg det ut. En person försökte att surfa  utan lyckat resultat.










Den annars så livfyllda hamnen en råkall januaridag.




I går fyllde Henrik år och vi hade besök av Jonas och Sara. Hade bakat en chokladrulltårta med lyckat resultat. På Kreta misslyckas alltid min bakning och jag har ingen aning om varför. Nu blev det en rulltårta med banan och grädde. Det är ett bra alternativ till tårta när inte alla kan äta gluten då den bara innehåller potatismjöl.

Födelsedagsbarnet ville inte vara med på bild men Jonas och Sara blir alltid lika fina. Senare åt vi en middag bestående av marinerad vitlöksspeckad kalkonfilè, helstekt i ugnen. Till det serverade jag paella med saffran, hackade tomater  och  stekt kycklingfilè kryddad med rosmarinkvistar. Nu höll jag på att glömma den färska sparrisen och harry kuverten. Låter mer kvalificerat än det är, faktiskt riktigt lättlagat och smakade gudomligt gott.
I dag har vi skymtat solen  en kort stund.

Ha en fin vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar