söndag 3 november 2013

God allhelgonahelg.

Det har blivit lite tunt med inläggen den senaste tiden, beroende på tid och inspiration. Det händer så mycket hela tiden och jag har inte prioriterat bloggen men nu ska jag skärpa till mig.

På promenadavstånd från min lägenhet ligger den fina lilla byn Galatas. Den är belägen på en kulle med en fantastisk utsikt mot bergen, olivträden, havet och Chania stad. Tyvärr har det varit väldigt disigt den senaste tiden så man kan knappt skönja bergen.



Som du kanske känner till invaderades Kreta den 21 maj 1941. Invasionen skedde av tyska fallskärmstrupper i Maleme men mellan Stalos och Galatas stod ett stort slag där många unga män miste sina liv. Jag har hört talas om en plats som kallas den röda kullen som fått sitt namn av allt blod som färgade marken röd.













På torget i Galatas finns ett minnesmonument och ett litet krigsmuseum. Förra söndagen gick jag tillsammans med en väninna upp till byn där vi satte oss ner vid en taverna för en stunds vila och lite mat och dryck. Det blev retzina och meze.



När vi satt där passerade en ryttare på sin häst. Det är ett väldigt ovanligt inslag i gatubilden



Jag passade på att ta en del bilder. från byn.


Torget med sin stora ståtliga kyrka.



Här finns också ett litet kapell inne bland husen.




Ingen helt ovanlig syn och då syftar jag på att det ligger skräp överallt. Vi är många som reagerar på att grekerna verkar sakna förmågan att kasta sitt skräp på speciella platser avsedda för det och inte bara där man går och står. Tänk så vacker den här ön skulle kunna vara om man slapp att se sopor överallt.



Här är en hejdlös blandning på hus och gårdar.







Fina höstfärger här också.

När vi passerade vännerna J, B och M:s boende blev vi inbjudna på en fika.
Ja, så här trevlig kan en promenad bli med flera stopp på vägen.

1 kommentar: