måndag 23 mars 2015

Vårutflykt.

I går kunde jag för första gången följa med på svensk-grekiska föreningens vårutflykt.
Tidigare har jag inte varit här i mars.
Vi var 23 personer som med buss styrde kosan mot södra delen. Vårt första stopp var i Askifou, En högplatå på 730 m ö h. Där fikade vi och åt den berömda stakiani pitan som är ett stekpannebröd som är fyllt med mizithra ost. Serveras nystekt med honung ringlat över. Betraktat av många som en delikatess. Tyvärr faller det inte mig i smaken
Här i byn finns ett privat krigsmuseum som jag blev rekommenderad att åka till. Trevligt att få rekommendationer och det får bli ett besök senare.


Därefter fortsatte färden ner mot sydkusten och Frangokastello.
Fortet uppfördes av venetianarna på 1300-talet som skydd mot pirater samt de rebelliska kretensarna.
År 1770 hölls den kände motståndsmannen Daskalogiannis fången här. Jag tror inte att det finns någon på Kreta som inte vet vem han var. Han har bla gett namn både till gator,skepp och flygplatsen utanför Chania.




I maj 1828 skedde ett stort slag här när C. Dalianis och hans 350 män försökte skydda Kreta mot turkerna.
Varje år i maj besöker andar eller spöken som kallas drosulites  platsen och de sägs vara själarna efter Dalianis och hans stupade män. Ja, man får ju tro på det om man vill eller inte!
Här finns också en fin strand.

Vidare till Klostret Preveli som hade en betydande roll under bla andra världskriget där många motståndsmen gömde sig för tyskarna, som hade invaderat ön.
I klosterkyrkan finns det 50 cm höga silverkorset  Benediction Cross. Det sägs ha blivit buret först i många krig och slag. Korset sägs ha uträttat många mirakler och sägs också ha läkande krafter.
Vid två tillfällen har fienden försökt att föra korset från Kreta men inte lyckats Först med båt men då dog vinden ut. Vid det senaste tillfället försökte tyskarna ta korset med flygplan härifrån men planet vägrade då starta.

Vi åt en god middag i Plakias. Den  bestod av först smårätter och sedan ugnskyckling med potatis. Plakias är också populär för sin fina strand. Därefter blev vårt sista stopp vid Kourtaliotiko ravinen.
Jag har varit där tidigare så jag valde att bara gå en liten bit ner men det var några få hurtiga som gick hela vägen.


Tack alla för en trevlig dag och ett särskilt stort tack till styrelsen som arrangerat resan. Inte att glömma vår duktiga chaufför som körde så lugnt och fint.

4 kommentarer:

  1. Har tatt omtrent samme tur på MC en gang for leeenge siden. Og jeg simpelthen elsker de gyros/lefsene med honning og ost. Så smaken er delt. Olga har hus i Askifou, så jeg er der av og til

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja så olika smak kan man ha. Jag visste inte att det är i Askiou som Olga har sitt hus och som du brukar vara ibland. Måste också berätta att katthonan nu är sterelicerad och att hon mår bra. Jag lurade in henne i buren med hjälp av lite god mat. Jag hade matat henne hela hösten så hon såg inte mig som något hot. Med hjälp av Arja och Anita blev det sedan möjligt att genomföra. Ha de.

      Radera
  2. Vilket häftigt foto du fick till med de slingrade vägarna!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det blev ju lite kul . Totalt missvisande egentligen eftersom det inte framgår alls att det är väldigt brant.

      Radera