torsdag 1 maj 2014

1:a maj. Kalo mina.

I dag åkte vi i två bilar iväg för att plocka blommor.
Här i landet är det sed att plocka vilda blommor som man sedan gör en krans av och hänger på dörren,
Vid midsommar eldas alla kransar upp. Sådan är traditionen, fråga mig inte varför. Jag lovar att läsa på och återkomma om det.
Ett litet missförstånd eller rättare sagt språkförbistring gjorde att en bil åkte ut på Akrotirihalvön medan den andra åkte ut mot Kalives och en liten by som heter Aptera.

Här i Aptera fanns mycket att fotografera medan vi väntade på att de övriga skulle dyka upp.














Soudabukten och längst in skymtar man Chania.

Här i Kalives återförenades vi igen och beslutade oss för att det var dags för lunch.


Inte helt fel utsikt från tavernan. Havet åt ena hållet och en vacker gammal husvägg åt det andra hållet








Här är verkligen vattnet turkost. Jag foto-shoppar aldrig mina bilder.
Lite om vädret också. Det har varit väldigt blåsigt några dagar och vinden är fortfarande kall, men solen värmer skönt. De som bor här permanent säger att det är ovanligt kallt för årstiden. Vi har i alla fall inte snö
som vi fick rapporterat att Stockholmstrakten hade fått idag.

Några blommor fick vi inte plockat idag för middagen drog ut på tiden men jag fick snott med mig några pelargonskott till en rabatt som vi håller på att anlägga. Återkommer till den senare.

3 kommentarer:

  1. Hej Gunilla
    Hamnade av en slump på din sida och har tagit del av många trevliga bilder.
    Om det är OK att komma med en synpunkt så vill jag föreslå att du ändrar typsnitt och färg på stilen i högra spalten.
    Mycket svårläst nu - och så vill du säkert inte ha det...
    Hälsning
    Jan Luthman
    Ban Nong Ka i nordöstra Thailand.
    http://janluthman.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för din åsikt. Jag ändrar, för givetvis vill jag inte att det ska vara svårläst. Roligt att du hittat hit eftersom jag följt din blogg i flera år.

    SvaraRadera
  3. Oj, vad mycket roligt jag fick läsa och titta på idag på din blogg. Har inte kommit vidare på din blogg när jag klickar på "favoriter" där jag har den så jag snabbt kan hitta dig, nu googlade jag istället och såg att du varit i farten.
    Vi har varit fyra dagar i Pattaya (H längtar hit när han är här, till det riktiga gymmet bl.a.) och när vi kom hem fungerade inte internet och det är en aning irriterande när man vet att det finns viktiga meddelanden att läsa.
    Nåväl, skönt att kunna se att du har det bra och att livet känns positivt. Vi hörs väl snart? Kram

    SvaraRadera