måndag 22 december 2014

Lite blandat.

Förra veckan var det fullt upp.
Måndagen tittade jag på ett progran med Niklas Strömstedt där Jill Johnsson var hans gäst. Det var inte bara jag som var intresserad utan My intog en plats framför datorn och låg kvar där hela programmet.



Tisdag firade vi Tina som har fyllt år. En riktigt bra restaurang med mat som var kryddad vilket annars jag tycker att grekerna är dåliga på. Mat som kunde vara riktigt god om man tillåtit sig att krydda den eftersom det finns  så mycket kryddor som växer vilt här.Ja, nu får jag väl lite reaktioner och det hoppas jag på.
Från tisdagen blir det en bild på långseglare som låg vid kajen. Den högra båten skulle så småningom segla vidare till sydamerika. Vi pratade med den gula båtens skeppare som kom från  Geneve. Han var väldigt pratsjuk och det kan man ju förstå eftersom han seglade ensam.









Onsdag sista gången innan jul för syjuntan som har träffats under hösten. Jag bjöd på äppelpaj och vaniljvisp från Sverige.



Torsdag och middag med gänget. Vi har hittat en bra restaurang i Splatzia. återkommer med namnet. Där åt jag den godaste moussaka någonsin. Vi sa God Jul till Berit och Hasse som åker till Sverige för att fira jul.
Då kom längtan över mig och jag undrar vad sjutton jag gör här.Varför är jag inte hemma och firar jul med min älskade familj. Jag ville fira en alternativ jul och visst ska det bli intressant men jag vet redan nu att jularna för mig i fortsättningen kommer att bli i Sverige med familjen. Ibland behöver man göra något helt annat för att förstå och uppskatta vad man har och som  kan tyckas vara så självklart trots att det inte alls är så.
Om en vecka är jag på väg och som jag längtar efter er alla där hemma.





Tro nu inte att jag inte uppskattar er  i torsdagsgänget för det gör jag och jag är tacksam att ha fått lära känna er alla.
Fredag tittade vi på uppvisningar i grekisk dans utanför Agora (saluhallen)















Julgranen och nu tänd.

Lördag hade vi tid hos veterinär Babbis för sterilisering av My. Hon slipper nu att få kull efter kull efter kull efter.....................

Hennes öga har börjat rinna igen så nu blir det besök hos Babbis igen. My både hatar att ha tratt och att vara inne. På julafton får hon vara ute en stund,
Jag tror att hon kommer att
uppskatta den julklappen.

I går söndag hände något riktigt otäckt som kunde ha slutat illa. Stora Truls skulle ta ett hopp förbi
grinden från muren men blev spetsad av det vassa som sitter högst upp på grinden. Han förlorade mycket blod och blev chockad men hade turen att inte ha skadat några inre organ. Det blev också ett besök hos Babis för honom. Nu får han vila inne några dagar han också.



Så idiotiskt att ha grindar som ser ut så här. Om någon vill
ta sig in hoppar ju bara vederbörande
över muren.Så här är det ofta i det här landet. Logiken saknas.
Så här kan en helt vanlig vecka se ut här. Dessutom hann jag med att göra julköttbullarna och brunkålen. Ingen julstress här inte. Bara lite mat kvar att handla och några små julklappar som ska inhandlas i morgon.


1 kommentar:

  1. Stakkar Truls. Håper både han og My kommer seg. Farlig å være katt i Hellas. Ja, vi har jo også høy port med lav mur på siden av. Sånn er det i Hellas.
    Så må du ha en fin julefeiring. Klem fra Elisa

    SvaraRadera